SZKOLNY SYSTEM OCENIANIA Szkoły Podstawowej nr 2 im. Armii Krajowej

SZKOLNY SYSTEM OCENIANIA Szkoły Podstawowej Nr 2 im. Armii Krajowej w Sierpcu
opracowany na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30.04.2007r. w sprawie warunków oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych z późniejszymi zmianami: Dz.U.Nr.83 poz. 562

 zmiana z dn. 13.07.2007r. (Dz.U. Nr 130 poz. 906),
 zmiana z dn. 07.01.2008r. (DZ.U. Nr 3 poz. 9),
 zmiana z dn. 25.09.2008r. (Dz.U. Nr 178 poz. 1097),
 zmiana z dn. 31.03.2009r. (Dz.U. Nr 58 poz. 475),
 zmiana z dn. 29.05.2009r. (Dz.U. Nr 83 poz. 694),
 zmiana z dn. 26.08.2009r. (Dz.U. Nr 141 poz. 1150),
 zmiana z dn. 20.08.2010r. (Dz.U. Nr 156 poz. 1046),
 zmiana z dn. 17.11.2010r. (Dz.U. Nr 228 poz. 1491),
 zmiana z dn. 16.02.2011r. (Dz.U. Nr 35 poz. 178),
 zmiana z dn. 26.08.2011r. (Dz.U. Nr 179 poz. 1063),
 zmiana z dn. 24.02.2012r. (Dz.U. Nr 2012 poz. 262),
 zmiana z dn. 25.04.2013r. (Dz.U. Nr 2013 poz. 520),

Zasady oceniania wewnątrzszkolnego w Szkole Podstawowej nr 2 im. Armii Krajowej w Sierpcu.
§ 1
System oceniania w Szkole Podstawowej Nr 2 im. Armii krajowej w Sierpcu wspomaga realizację celów edukacyjnych zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego dla sześcioletniej szkoły podstawowej.
§ 2
Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne ucznia i jego zachowanie.
§ 3
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej określonej w odrębnych przepisach i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę.
§ 4
Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy respektowane przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
§ 5
Wewnątrzszkolny System Oceniania ma na celu:
a) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz postępach w tym zakresie,
b) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu jego rozwoju,
c) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
d) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz uzdolnieniach ucznia,
e) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.
§ 6
Wewnątrzszkolny System Oceniania ma na celu:
a) określone przez nauczycieli wymagania edukacyjne zawarte w Przedmiotowym Systemie Oceniania niezbędne do uzyskania śródrocznych i rocznych ocen klasyfikowania z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
b) kryteria ocen zachowania,
c) sposoby bieżącego oceniania i ustalania śródrocznych ocen zachowania,
d) warunki przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych,
e) tryb ustalania rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć.

§ 7
1a. Do końca września nauczyciele informują uczniów oraz ich rodziców ( prawnych opiekunów ) o wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania,
1b. sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
1c. warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców ( opiekunów prawnych) o:
2a.warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania,
2b. warunkach i trybie uzyskania wyżej przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
2c. skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
3. Rok szkolny w Szkole podstawowej Nr 2 im. Armii Krajowej w Sierpcu składa się z dwóch semestrów. Semestr pierwszy – od 1 września do ostatniego piątku stycznia następnego roku kalendarzowego. Semestr drugi – od pierwszego poniedziałku przypadającego po ostatnim piątku stycznia do 31 sierpnia danego roku kalendarzowego.

§ 8
1. Zasady oceniania.
Ocenie podlegają następujące formy:
a) formy ustne: odpowiedzi (dialog, streszczenie, opowiadanie), wypowiedzi w klasie, recytacje,
b) formy pisemne ( prace klasowe, sprawdziany, kartkówki, zadania domowe, dyktanda, pisanie teksu ze słuchu, testy różnego typu, prace dodatkowe),
c) formy pośrednie: referat, własna twórczość i inne,
d) formy sprawnościowe, doświadczalne, praktyczne.

2. Zasady jawności
Nauczyciele na początku roku szkolnego określają kryteria i zasady oceniania.
– Oceny semestralne i roczne ustalane są wg średniej ważonej, wagi poszczególnych obszarów oceniania przedstawiają się następująco:
– sprawdziany -4
– kartkówki – 3,
– odpowiedź ustna – 2,
– praca domowa – 1,
– prace dla chętnych – 2,
– aktywność – 2,
– ocena za systematyczność prowadzenia zeszytu/ ćwiczeń- 1,
– oceny za konkursy – 4.
Podaje się je do wiadomości uczniów i ich rodziców.
Średnią ważoną wylicza się wg wzoru:
Suma iloczynów(ocena x waga)
Xw = …………………………………
Suma wag

Ocenę semestralną ustala się w następujący sposób:
 do średniej ważonej 1,74 – ocena niedostateczna
 od średniej ważonej 1,75 do 2,69 – ocena dopuszczalna
 od średniej ważonej 2,7 do 3,64 – ocena dostateczna
 od średniej ważonej 3,65 do 4,59 – ocena dobra
 od średniej ważonej 4,60 do 5,69 – ocena bardzo dobra
 powyżej 5,70- ocena celująca

– Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców.
– Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
– Uczeń otrzymuje ocenę wyrażoną stopniem, jeżeli pisał sprawdzian pisemny, w czasie odpowiedzi uczeń może również otrzymać ocenę w inny sposób.
– Pewne czynności ucznia mogą być oceniane na „+” lub „-‘ ale nauczyciel musi uprzedzić o tym uczniów.
– W przypadku pracy grupowej uczniowie muszą być poinformowani o sposobie oceny ich pracy grupowej.
– Sposoby i zasady oceniania aktywności uczniów, prac domowych, zadań dodatkowych uczniowie muszą znać przed przystąpieniem do wykonania tych zadań.
– Dłuższe prace pisemne (ok. 30min.) powinny być zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem.
– W ciągu tygodnia klasa nie może pisać więcej niż dwie prace pisemne, dopuszcza się możliwość pisania „kartkówek” ok. 15 min. z 3 ostatnich lekcji.
– Sprawdzone i ocenione pisemnie prace kontrolne uczeń otrzymuje do wglądu na lekcji, a rodzice na zebraniach rodzicielskich , lub na swoją prośbę wcześniej.
– Prace pisemne nauczyciele przechowują do końca semestru.
– W ciągu semestru przy jednej godzinie lekcyjnej tygodniowo danego przedmiotu obowiązuje przynajmniej jeden „duży sprawdzian”, przy 2-3 godz. przynajmniej dwa sprawdziany w semestrze, przy czterech i więcej –przynajmniej trzy prace klasowe, ilość „małych sprawdzianów” zależy od decyzji nauczyciela danego przedmiotu, prace klasowe są obowiązkowe, jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie może ich pisać z całą klasą, powinien to uczynić e terminie uzgodnionym z nauczycielem.
– Oceny za sprawdziany ustala nauczyciel procentowo:
 0-32% wiedzy – ocena niedostateczna (1)
 33-50% wiedzy – ocena dopuszczająca (2)
 51-74 wiedzy – ocena dostateczna (3)
 75-90% wiedzy – ocena dobra (4)
 pow. 90% wiedzy – ocena bardzo dobra (5)
 pow. 90% i zad. dodatkowe – ocena celująca (6)

3. Zasada informowania rodziców
– Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców o wymaganiach edukacyjnych z realizowanego przez siebie programu nauczania, oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
– Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyżej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
– Uczeń i jego rodzice otrzymują informację o uzyskanych ocenach na zebraniach w połowie i na koniec semestru, wychowawca może informować rodziców częściej w formie pisemnej,
– O proponowanych ocenach śródrocznych i rocznych rodzice ucznia są informowani na 2 tygodnie przed radą klasyfikacyjną.
– O wynikach konkursów przedmiotowych, zawodów sportowych i innych nauczyciel, opiekun informuje po ogłoszeniu wyników przez komisję konkursową.
– Przy wyróżnieniach i zajmowaniu wysokich lokat informacja przekazywana jest podczas apelu szkolnego lub na gazetkach szkolnych.

4. Zasada obniżania wymagań
I. Nauczyciel jest obowiązany indywidualizować pracę z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia,
Ia. Nauczyciel jest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne, do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:
 posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego- na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno – terapeutycznym, opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych albo przepisów w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach,
 posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w planie działań wspierających, opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach,
 posiadającego opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się, lub inną opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej – na podstawie tej opinii oraz ustaleń zawartych w planie działań wspierających, opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów,
5. Zasada zwolnienia z zajęć lekcyjnych
– w uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony w wychowania fizycznego, informatyki lub technologii informatycznej,
– decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza lub poradnię psychologiczno – pedagogiczną albo inną poradnię specjalistyczną,
– w przypadku zwolnienia ucznia z zajęć w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „ zwolniony”.

Klasyfikowanie uczniów:
a) terminy i zasady:
1. klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny z zachowania,
2. klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się na koniec stycznia,
3. klasyfikowanie roczne w klasach I-III polega na podsumowaniu osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym i ustaleniu jednej oceny opisowej klasyfikowanej oraz oceny zachowania ,
4. klasyfikowania roczne w klasach IV-VI polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania,
5. ustalona przez nauczyciela ocena niedostateczna roczna ( semestralna ) może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego,
6. klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w klasach I-III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno –terapeutycznym, zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
7. klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, począwszy od klasy IV polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno – terapeutycznym , opracowanym dla ucznia i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
8. przed rocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym zebraniem planowanym Rady Pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy są obowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego rocznych (semestralnych) ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania w terminie 2 tygodni ,ustalona przez nauczyciela ocena niedostateczna roczna (semestralna) może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego,
9. oceny klasyfikacyjnej ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a ocenę zachowania – wychowawcy, po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia,
10. zebranie klasyfikacyjne Rady Pedagogicznej odbywa się w przedostatnim tygodniu zajęć kończących semestry
b)oceny bieżące i klasyfikacyjne:
1. oceny bieżące i klasyfikacyjne w II etapie kształcenia wystawia się wg skali następującej:
– stopień celujący – 6
– stopień bardzo dobry – 5
– stopień dobry – 4
– stopień dostateczny – 3
– stopień dopuszczający -2
– stopień niedostateczny – 1,
2. w przypadku ocen bieżących dopuszcza się możliwość stawiania „+” i „-„, oprócz oceny niedostatecznej i celującej,
Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi,
3. w klasach I-III ocena sródroczna i roczna jest oceną opisową,
4. ustalając ocenę opisową w klasach I-III bierze się pod uwagę
– podstawowe umiejętności związane z edukacją polonistyczną,
– stosunek ucznia do zajęć artystycznych,
– orientacja w środowisku społecznym i przyrodniczym,
– podstawowe umiejętności związane z edukacja matematyczną,
– zachowanie ucznia,
5. jako ocenianie pomocnicze w czasie zajęć edukacyjnych w klasach-III stosowane jest ocenianie punktowe,
6. składnikami stanowiącymi przedmiot oceny są:
– zakres wiadomości i umiejętności,
– rozumienie materiału,
– umiejętność stosowania wiedzy,
– kultura przekazywania wiadomości.
celujący bardzo dobry dobry dostateczny dopuszczający niedostateczny
– posiada wiadomości wykraczające poza program nauczania,

– dostrzega związki między wiedzą teoretyczną a praktyką – zdobytą wiedzę, potrafi stosować w sytuacjach problemowych,

– poprawnie posługuje się terminologią naukową swobodnie wypowiada się w mowie i piśmie,

– osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych, zawodach i innych, kwalifikuje się do finałów na szczeblu – wojewódzkim, rejonowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia,

– ma szybkie tempo pracy, z własnej inicjatywy podejmuje działania, uczestniczy we wszystkich formach zajęć – w pełni opanował treści programowe,

-opanowane wiadomości wiąże ze sobą w logiczny układ,

– samodzielnie stosuje w praktyce posiadane wiadomości,

– posługuje się terminami poszczególnych przedmiotów nauczania oraz poprawnie wypowiada się w mowie i piśmie,

– chętnie uczestniczy w zajęciach – opanował materiał programowy,

– dostrzega związki między posiadanymi wiadomościami,

– potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę zainspirowany działaniami nauczyciela,

– logicznie wypowiada się i zna podstawowe pojęcia, właściwe terminologii przedmiotowej,

– ma dobre tempo pracy – opanował tylko podstawowe treści programowe,

– rozumie i z pomocą nauczyciela wyjaśnia ważniejsze zjawiska,

– zdobytą wiedzę stosuje w sytuacjach typowych,

– popełnia nieliczne błędy językowe – w minimalnym stopniu opanował treści programowe,

– nie dostrzega związków między posiadanymi informacjami,

– stosuje wiedzę w sytuacjach typowych tylko przy pomocy nauczyciela,

– popełnia liczne błędy językowe, posługuje się językiem potocznym,

– nie zawsze uczestniczy w zajęciach, często potrzebuje zachęty do pracy,
– ma wolne tempo pracy – nie opanował nawet podstawowych treści programowych,

– nie rozumie sensu przekazywanych mu informacji,

– nie potrafi stosować wiedzy w sytuacjach typowych, nawet przy pomocy nauczyciela,

– ma trudności z wysławianiem się, popełnia rażące błędy językowe,

– ma bardzo wolne tempo pracy,

– nie uczestniczy w zajęciach,

– nie kończy podjętych zadań

7. śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
wywiązanie się z obowiązków ucznia,
postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
dbałość o honor i tradycje szkoły,
dbałość o piękno mowy ojczystej,
dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
okazywanie szacunku innym osobom,
8. śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według skali określonej w statucie szkoły,
9. roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, ustala się wg następującej skali:
– wzorowe,
– bardzo dobre,
– dobre,
– poprawne,
– nieodpowiednie,
– naganne,

10. w klasach I-III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami opisowymi,
11. śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami popisowymi,
12. przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej,
13. ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na;
– oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
– promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły,
14. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o nie promowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania,
15. uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganna ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej w danym typie szkoły nie kończy szkoły,
16. ocenę zachowania ustala wychowawca klasy na tydzień przed klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej, po przeanalizowaniu samooceny uczniów i rozpoznaniu opinii innych nauczycieli,

c) klasyfikowanie ucznia z powodu nieobecności:
1. Uczeń może być nieklasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
2. Uczeń nie klasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
3. Na wniosek rodziców ucznia nie klasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
4. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
5. Termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala się z uczniem i jego rodzicami.
6. Podanie o przeprowadzenie egzaminu klasyfikacyjnego składają rodzice do dyrektora szkoły.
7. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza w ostatnim tygodniu przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej komisja, powołana przez dyrektora szkoły w składzie: dyrektor szkoły lub wicedyrektor, nauczyciel danego przedmiotu, nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu.
8. Egzamin klasyfikacyjny, składa się z dwóch części: pisemnej i ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, sztuki, techniki, w-f, informatyki, gdzie egzamin ma formę ćwiczeń.
9. Ocena egzaminu klasyfikacyjnego ustalona przez komisję jest ostateczna.
10. Z przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego komisja sporządza protokół; protokół powinien zawierać: skład komisji, termin egzaminu, zadanie egzaminacyjne, wyniki egzaminu oraz uzyskane oceny. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
11. Uczniowi zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.
12. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni w charakterze obserwatorów rodzice.
13. W skład komisji wchodzą:
a) w przypadku rocznej ( semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
– dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
– nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
– dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu prowadzących takie same zajęcia edukacyjne;
b) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
– dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
– wychowawca klasy,
– wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
– pedagog,
– psycholog,
– przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
– przedstawiciel rady rodziców,
14. Wychowawca może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
15. Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
16. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
– w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
a) skład komisji,
b) termin sprawdzianu,
c) zadania (pytania) sprawdzające,
– w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
a) skład komisji,
b) termin posiedzenia komisji,
c) wynik głosowania,
d) ustaloną ocenę głosowania wraz z uzasadnieniem.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
16. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
17. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
III. Promowanie uczniów:
1. Uczeń klas I-III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.
2. W II etapie edukacyjnym uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych uzyskał oceny klasyfikacyjne końcowo roczne wyższe od stopnia niedostatecznego.
3. Począwszy od klasy IV, z wyjątkiem klasy programowo najwyższej uczeń, który w wyniku końcowej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.
4. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, sztuki, techniki, informatyki, w-f, z których egzamin ma formę ćwiczeń praktycznych.
5. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
6. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
W skład komisji wchodzą;
– dyrektor lub wicedyrektor jako przewodniczący,
– nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jako egzaminator,
– nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia – jako członek.
7. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach, w takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela z innej szkoły następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
8. Uczeń, który z przyczyn losowych nie może przystąpić do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w terminie dodatkowym wyznaczonym przez dyrektora, nie później niż do końca września.
9. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę. Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić do dyrektora szkoły zastrzeżenia, jeśli ocena wyniku egzaminu poprawkowego ustalona została niezgodnie z przepisami; termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni.
10. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych.
11. Począwszy od klasy IV uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązujących zajęć edukacyjnych średnią ocen, co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
12. Uczeń kończy szkołę podstawowa;
a. jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne klasyfikacji z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, uzyskał oceny wyższe od oceny niedostatecznej,
b. jeżeli przystąpił do sprawdzianu w ostatnim roku nauki.
14. Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę sprawowania.
15. Uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).
Wszelkich zmian w Szkolnym Systemie Oceniania dokonuje Rada Pedagogiczna
W sprawach nieuregulowanych Szkolnym Systemem Oceniania zastosowanie mają obowiązujące przepisy prawa.
Po wniesieniu poprawek tekst jednolity uchwalono na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 20 września 2009r.