Dogoterapia w ramach zajeć rewalidacyjnych

Ogromną przyjemnością w dniu 21.02.2018 r było goszczenie w naszej szkole na zajęciach rewalidacyjnych Panią Annę Zakrzewską – przewodnika prowadzącego zajęcia z dogoterapii oraz jej psa –Baja Bajka.

Dogoterapia wykorzystywana jest m. in. w edukacji oraz psychoterapii dzieci i młodzieży, w terapii osób z autyzmem, zespołem Downa, niepełnosprawnością intelektualną ,ruchową oraz pomocy osobom starszym. Ma zwiększać efektywność rehabilitacji bądź procesu terapeutycznego. Dogoterapia wykorzystywana jest również w resocjalizacji.

Najczęściej spotykanymi rasami wykorzystywanymi w terapii są Labrador Retriver oraz Golden Retriver. Dzieje się tak ze względu na ich naturalną chęć do współpracy z człowiekiem. Łatwo się uczą, są inteligentne, łagodne i wzbudzają zaufanie.

Pies, poprzez bezwarunkową akceptację, zaspokaja potrzebę bliskości, łagodzi poczucie samotności, odrzucenia czy lęku. Poprzez swoją miękką sierść i temperaturę ciała wyższą niż u człowieka przywołuje wspomnienia z okresu niemowlęctwa – bliskość rodzica, głaskanie i przytulanie się do niego sprzyja rozluźnieniu mięśni i zrelaksowaniu się. Kontakt z czworonogiem pomaga radzić sobie z trudnymi emocjami.

Terapeuci dogoterapii mogą też koncentrować się na rozwijaniu  wysokiej samooceny oraz umiejętności interpersonalnych i komunikacyjnych.
Uczestnicy zajęć dzięki pracy z psem, uczą się nie tylko mocniej zaznaczać swoje granice i jasno wyrażać poglądy, ale również koncentrować się na reakcjach odbiorcy.

Pierwsze spotkania z psem na zajęciach rewalidacyjnych polegało na stworzeniu pozytywnej relacji pomiędzy uczestnikami spotkania a psem. Takie zajęcia mają na celu dostarczenie pozytywnych emocji i satysfakcji z obcowania z psem, rozluźnienie atmosfery.

Pierwotnie uczniowie bardzo sceptycznie podchodzili do tego rodzaju zajęć, widać było w ich oczach lęk przed zwierzęciem, obawę przed dotykiem czy podaniem smakołyku ,jednak z biegiem czasu oswoili się z sytuacją i podejmowali próby pogłaskania czy wydawania komend.

Dzieci dowiedziały się, jak powinno wyglądać pierwsze spotkanie z nieznajomy  psem, jak się zachować , czy reagować w przypadku zagrożenia oraz jak  rozpoznawać emocje zwierzęcia.

W ramach wdzięczności piesek Baja Bajka otrzymał mnóstwo smakołyków od dzieci a od Pani Ani uczniowie otrzymali pamiątkowe breloczki z obietnicą następnych zajęć.

Op. Agnieszka Stankiewicz