Zielona Szkoła : Puławy- Kazimierz Dolny – Nałęczów – Kozłówka – Zamość – Lublin

W dniach 20-22 maja 2015 roku 44 uczniów naszej szkoły wzięło udział w Zielonej Szkole na trasie Puławy – Kazimierz Dolny – Nałęczów – Zamość – Kozłówka – Lublin.
Przez trzy dni zwiedzaliśmy, poznawaliśmy historię, wspólnie bawiliśmy się i odpoczywaliśmy.
Pierwszym miejscem, które odwiedziliśmy były Puławy. Zwiedziliśmy tam zespół pałacowo-parkowy sięgający XVII w., który był własnością marszałka Stanisława Lubomirskiego, a potem księcia Adama Czartoryskiego.
Następnie pojechaliśmy do malowniczo położonego Kazimierza Dolnego. Uroda miasta została odkryta przez artystów i dzięki nim, a szczególnie malarzom, miejsce to magnetyczną siłą przyciąga coraz większe rzesze jego miłośników. Naszą wycieczkę  po Kazimierzu rozpoczęliśmy od rejsu po Wiśle, gdzie mogliśmy podziwiać piękne widoki i rezerwat ptaków znajdujący się na terenie Kazimierskiego Parku Krajobrazowego. Po zakończonym rejsie udaliśmy się do  Baszty i ruin zamku, gdzie tym razem z góry podziwialiśmy przepiękną okolicę, a stamtąd wyruszyliśmy na Górę Trzech Krzyży, skąd rozpościera się najbardziej znany widok na Kazimierz, by potem odwiedzić kazimierską farę z najstarszymi w Polsce organami. Nie obyło się także bez zakupu pamiątek i pieczonych kogucików- symbolu Kazimierza.
Z Kazimierza wyruszyliśmy do Nałęczowa, gdzie podziwialiśmy Park Zdrojowy oraz poznaliśmy miejsca odpoczynku wielkich Polaków, takich jak: Bolesław Prus, Stefan Żeromski, Henryk Sienkiewicz, Stanisław Witkiewicz i wielu innych. To małe miasteczko zawdzięcza swoją sławę unikatowemu mikroklimatowi i wodom mineralnym. Na ławeczce Bolesława Prusa zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcia.
Z Nałęczowa udaliśmy się do miejsca naszego noclegu, czyli Dąbrowicy.
Kolejny dzień naszej niezwykłej wyprawy poświęciliśmy na odwiedzenie pałacu w Kozłówce oraz poznanie Zamościa wraz z jego zabytkami.
Kozłówka to doskonale zachowana i przebogato wyposażona rezydencja magnacka otoczona zadbanym ogrodem. Miejsce niezwykłe, które przyciąga rzesze turystów. Nas najbardziej zachwyciły sale pałacowe, które swoim przepychem zapierały dech w piersiach.
Ciekawostkę dla nas stanowiła –  jedyna w Polsce i nieznana w innych krajach europejskich Galeria Sztuki Socrealizmu. Ta niezwykła wystawa ma charakter polityczno-dydaktyczno-artystyczny.
Z Kozłówki udaliśmy się do Zamościa, gdzie zachwyciła nas architektura tego miasta, a szczególnie piękne kamieniczki na Rynku. Nasza przewodniczka, która towarzyszyła nam podczas pobytu
w Zamościu, opowiedziała nam kilka legend oraz  wiele ciekawych historii o tym uroczym mieście, które nie bez powodu nazywa się  Padwą Północy lub Perłą Renesansu.
Na koniec udaliśmy się do Lublina- miasta o kresowej egzotyce, rozsławionego przez noblistów: Marię Skłodowską – Curie oraz Isaaca Bashewisa Singera, miasta, w którym ponad czterema wiekami zawarto Unię Lubelską. Zwiedzanie Lublina rozpoczęliśmy od spotkania z miłą panią przewodnik. Wraz z nią zobaczyliśmy zamek lubelski i gotycką kaplicę w kościele Świętej Trójcy, znajdującym się na dziedzińcu zamkowym oraz odbyliśmy spacer po Starym Mieście. Odwiedziliśmy także archikatedrę wraz z jej akustyczną zakrystią, skarbcem i podziemnymi kryptami.
Największe wrażenie zrobiła na nas wyprawa przez podziemne lochy Lublina i teatrzyk przedstawiający pożar miasta w XVIII wieku.
Pełni wrażeń i szczęśliwi wróciliśmy do naszych domów.

Magdalena Szmigielska, Joanna Jabłonowska, Agata Urbańska, Elżbieta Olszewska-Lamka