Projekt “Nauka z uśmiechem” (Veda s usmevom) – nasze działania w II semestrze

Projekt “Nauka z uśmiechem” pozwolił nam na poznanie otaczającego świata, zjawisk w nim zachodzących oraz właściwości różnych substancji naturalnych i chemicznych. Każdy miesiąc to nowinki i ciekawe doświadczenia.
W lutym bawiliśmy się kolorami, wykonywaliśmy doświadczenia z wodą, cienkim papierem i mazakami. Efektem była wielobarwna tęcza. Zamoczyliśmy również w wodzie bibułę w różnych kolorach i tworzyliśmy kwiaty. Sprawdziliśmy czy wstawione do wody z tuszem kwiaty zmienią swój kolor. Po kilku dniach zauważyliśmy, że białe kwiaty zmieniły swoją barwę – były zielone, niebieskie i czerwone.

W marcu w naszych doświadczeniach wykorzystaliśmy magnesy sprawdzając, jakie przedmioty przyciągają. Bawiliśmy się magnetycznymi klockami oraz alfabetem, z którego układaliśmy wyrazy i zdania. Wykonaliśmy samodzielnie magnetyczną grę: “Wyścigi pająków” przygotowując planszę z pajęczyną oraz pająki na magnesach.

Świetnie bawiliśmy się grając w nią na przerwach.
W kwietniu łączyliśmy się online i składaliśmy sobie świąteczne życzenia. Poznawaliśmy świąteczne tradycje Czech i Słowacji. My opowiadaliśmy naszym projektowym partnerom o polskich zwyczajach. Stworzyliśmy wspólną interaktywną kartkę świąteczną. Naszym doświadczeniem było zamoczone surowe jajko w occie. Po kilkunastu godzinach na jajku nie było skorupki i odbijało się ono od stołu jak gumowa piłeczka.
W maju przeprowadziliśmy ostatnie doświadczenie. Było bardzo spektakularne. Wykonaliśmy je podczas spotkania online. Zrobiliśmy wulkan z papieru, folii i bibuły. Do środka wstawiliśmy słoik, do którego została wlana woda, ocet i barwnik spożywczy, a na końcu wsypaliśmy sodę. Dzięki połączeniu na platformie eTwinning oglądaliśmy wybuchy naszych wulkanów.
Za pomocą technologii informacyjno- komunikacyjnej łączyliśmy się online, rozwiązywaliśmy quizy i zadania. Tworzyliśmy prace plastyczne i techniczne. Powstała interaktywna książka projektu, w której znajdują się relacje z wszystkich naszych doświadczeń oraz film, a także słownik wyrazów związanych z projektem w języku polskim, czeskim i słowackim. Podczas naszych doświadczeń towarzyszył nam naukowiec Maks. Wszystkie kraje partnerskie dzieliły się z sobą efektem swoich działań, dokumentując je na platformie eTwinning. Projekt realizowany był przez cały rok szkolny 2022/2023 w klasie IIc.